perjantaina, heinäkuuta 04, 2003

Jukka Zittingin verkkolokissa oli Miika Vanhapihan kirjoitus siitä, mitä tapahtuu paleoliittisestä dieetistä poikettaessa. Jukan paleo-sivuilla, jonne linkit löytyvät Jukan päiväkirjasivulta. Kirjoituksessa väitettiin seuraavaa:



Samalla on kuitenkin hyvä muistaa, että mikäli paleolle on tullut siirryttyä laihtumismielessä, jo vähäiset lipsahdukset viljan, limonadien ja muiden nopeiden hiilihydraattien pariin pysäyttävät kehon ylimääräistä rasvaa polttavat prosessit. Toipumiseen lipsahduksista menee "mutu"-arvion perusteella aina pari päivää. Näin ollen pari kolme hairahdusta viikossa riittää keskeyttämään tavoitellun laihtumisen.



Muutama suupala ei kumoa energian säilymislakia. Sitä paitsi kahdessa päivässä on erittäin vaikeaa polttaa niin paljon rasvaa, että siitä johtuva painonmenetys ei hukkuisi nestatasapainon vaihtelun ja suoliston sisältämän ruokasulan määrän vaihtelun alle.

On hyvä muistaa muutama asia:

1. Solut muuttavat sokeri- ja rasvamolekyylit lopulta vedeksi ja hiilidioksidiksi muuttaessaan niiden sisältämän energian käyttökelpoiseen muotoon. (Proteenit pilkkoutuvat ensin maksassa aminohapoiksi. Maksa muuttaa aminohapot glukoosiksi.) Hiilidioksidi poistuu kehosta uloshengityksen mukana. Ylimääräinen vesi poistuu virtsan, ulosteen, hien ja uloshengityksen mukana.

2. Kehon energiakulutuksen määrä per aikayksikkö ei voi pienentyä ilman, että ruumiinlämpö alenee, ruumiin sisältämien rasva-, sokeri- tai proteiinimolekyylien määrä hupenee tai lihasten tekemä mekaaninen työ per aikayksikkö vähenee. Ihmisen normaalin ruumiinlämmön ympäristössä jäähtyminen yhdellä celsiusasteella on seuraus energiankulutuksen hidastumisesta 13 prosentilla yhden lukemani tutkimuksen mukaan.

3. Jos normaalia ruokaa syövä ihminen vähentää hiilihydraattien osuuden energiansaannista pieneen murto-osaan entisestä mutta pitää ruoan sisältämän energiamäärän ennallaan, keho kompensoi hiilihydraattien puutetta muuntamalla ravinnosta (ja omista kudoksista) saadusta proteiinista glukoosia. Tämä prosessi on nimeltään glukoneogeneesi ja se tapahtuu maksassa. Muutamien päivien tai viikkojen jälkeen keho alkaa tehostaa rasvojen käyttöä energianlähteenä siirtymällä ketoosiin. Ketoosissa rasvahappoja hajoaa epätäydellisesti, jolloin syntyy ketoneja. Melkein kaikki solut pystyvät käyttämään ketoneja energianlähteenä. Glukoneogeneesissä syntyy hieman energiahävikkiä, ketoosissa luullakseni jonkin verran enemmän. Tällaisessa tilanteessa ihminen laihtunee hitaasti. Ketoosissa tietää olevansa silloin, kun hengitys haisee asetonilta. Koska normaalisti glukoosista riippuvaisilta aivoilta kuluu viikkoja ketoosiin tottumiseen, keskittymiskyky huononee aluksi. Pitkäaikaisen ketoosin terveysvaikutuksista ei luullakseni tiedetä. Kuitenkin, jos syö enemmän kuin kuluttaa, lihominen on vähähiilihydraattisellakin dieetillä varmaa. Ylimääräinen rasva varastoituu ja ylimääräisestä proteiinista maksa tekee glukoneogeneesissa glukoosia ja tarpeettomasta glukoosista rasvaa.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu