perjantaina, lokakuuta 31, 2003

Naiskansalainen antoi linkin John Holmes -peliin ja valitteli, ettei ole päässyt ykköskenttää pidemmälle ja piste-ennätyskin on vaivaiset 35 pistettä. Annan muutaman vinkin, jolla pistesaldo taatusti paranee: 1) Älä osu transvestiitteihin tai evil skankeihin . Transun tunnistat parrasta ja hameen alta pilkottavasta jättimolosta. Ilkeän haaskan tunnistat huonosta hampaista ja siitä, että se on ainoa pelkissä bikineissä liikkuva maali. Menetät 40 pistettä kummastakin. 2) Välttele huumeruiskuun törmäämistä. Potenssi menee. 3) Törmäile espanjankärpäsuutepurkkeihin. Saat lisää potenssia. 4) Yritä osua kasvoihin tai rinnoille. Mitä kauemmas osut, sitä vähemmän pisteitä saat. 5) Ota riittävä ennakko eli ota huomioon lastin lentorata. 6) Älä aja samanaikaisesti mitään prosessoritehoa syövää, kun pelaat. Hahmojen liike hidastuu mutta ajanotto ei, joten peli vaikeutuu.

keskiviikkona, lokakuuta 29, 2003

Poliittisesti epäkorrekti raportoi lasten laiminlyöntitapauksesta, jossa kolmea lasta pidettiin nälässä. Saa nähdä raportoiko lehdistö millaisia rangaistuksia on jaossa. Singaporessa saa ilkivallasta raippaa. Millaisetkohan rangaistukset siellä on tuollaisesta laiminlyönnistä?

maanantaina, lokakuuta 27, 2003

Panu ärsyyntyi espanjalaisten vaihto-opiskelijoiden metelöinnistä. Minulla on vähän samantyyppisiä kokemuksia heikäläisistä. Pitävät kauheaa pölötystä keskenään isolla joukolla riippumatta siitä missä ovat ja onko tilanne sopiva. Eivät he sillä tavalla omissa porukoissaan pyörien mitään paikallisia tapoja opikaan. Siinä mielessä he ovat kuin japanilaiset tai kiinalaiset. Itämaalaisilla vaan ei ole tapana möykätä.

Totta kai vaihtareilla - erityisesti eteläeurooppalaisilla täällä pohjoisessa - käy hyvä flaksi. Samanlaisista eksoottisuussyistä Panulla itselläänkin on parempi menekki Irlannissa kuin Suomessa.

Minulla on aavistus siitä, kuka !Absolute Truthia kirjoittaa. Hänen oikea nimensä saattaisi olla Arka Ivaaja. Kyseinen henkilö on kirjoitellut sfnet.huuhaa -ryhmään varsin ahkerasti.

Daniel Mocsny pop-lyriikasta:
Notice how whining on Usenet attracts mockery, whereas the same whining set to a catchy hook can go triple platinum.

Pelaan nykyään IGS:ssä ja KGS:ssä paljon vähemmän kuin ennen. Seuraan huippuamatöörien ja ammattilaisten pelejä servereillä ja ratkon päivittäin tesuji- ja tsumego-ongelmia. Olen nyt kuntoutunut 1-2 vuoden pituisen tauon aikaisesta aallonpohjasta takaisin 2 danin tasolleni. Jos haluan kehittyä, minun täytyy alkaa treenata kunnolla ja alkaa tehdä jotain muuta kuin tähän asti.

Kyu-tasolla gon pelaaja kehittyy yleensä vielä melko nopeasti ja vaivattomasti pelkästään täydentämällä peruskäsitteiden hallintaa. Nykyään on hyllymetreittäin englanninkielistä go-kirjallisuutta, josta tuota tietoutta voi ammentaa. Dan-pelaajille ei tuollaisia oikoteitä enää ole. Vaihtoehtoja kehittymiseksi ovat ammattilaispelien läpikäynti ja opetuksen hankkiminen. En ole koskaan pitänyt ammattilaispelien läpikäynnistä, koska jos kiviä ei lätki laudalle, tyypillisen pelikirjauksen lukeminen on aika tuskallista, koska siirtoja on usein 50-100 kappaletta per diagrammi. Jotta ammattilaispelien läpikäynnistä saisi hyötyä, tarvitaan aika kovaa itsekuria, jotta jaksaa käydä ne läpi siirto siirrolta ajatuksen kanssa. Live-pelien seuraaminen sopii minulle, koska laudan tilanteen näkee aina sellaisenaan ja koska kriittisissä paikoissa pelaajat miettivät normaalia kauemmin, jolloin itsekin tulee mietittyä silloin tavallista tarkemmin. Pätevän opettajan hankkiminen on ehkä tehokkain keino mutta tulee kalliiksi. Eurooppalaiset ja amerikkalaiset ammattilaiset ja huippuamatöörit tarjoavat opetusta netin välityksellä tyypillisesti 10-20 euron tuntihintaan. Lisäksi vaihtoehtona on lukea kiinan-, japanin ja koreankielistä go- kirjallisuutta. Onneksi go-kirjojen lukemiseen ei paljon tarvita kielitaitoa. Käytännöllisesti katsoen riittää, että ymmärtää muutamia avainsanoja. Diagrammit kertovat loput.

sunnuntaina, lokakuuta 26, 2003

ZenHacker kuulostaa mielenkiintoiselta tavalta lähestyä ongelmaa gota pelaavan tietokoneohjelman rakentamiseksi. ZenHackerissa on uutta, että se käyttää valtavaa ammattilaispeleistä koottua tietokantaa apuna lautatilanteiden evaluoinnissa. Se tarkastelee lautatilanteessa esiintyviä hahmoja niiden toimivuuden (esimerkiksi kytkeytyvyyden) kannalta valtavaa ammattilaispelitietokantaa vasten. Gota pelaajiven tietokoneohjelmien heikkous on siinä, että toisin kuin shakissa evaluointifunktion rakentaminen on suunnattoman vaikeaa.

ZenHackerin tekijällä on blogi , jossa selostetaan projektin etenemistä.