lauantaina, helmikuuta 14, 2004

Ilkka kirjoitti, että hän uskoo tietokoneiden siirtävän muusikot armotta historian roskatynnyriin samaan kastiin hevosenlannan kerääjien, puhelinkeskusten keskusneitien ja bussin rahastajien kanssa. Minäkin uskon, että todella pitkällä aikavälillä näin käykin. Sitten kun on rakennettu superäly, jolle ihmismassojen ja yksilöiden tunne-elämän ja kognition hienoimpien vivahteiden mallintaminen on kuin alkeisaritmetiikan laskutoimitukset, ei ole mikään ongelma automaattisesti säveltää ja esittää improvisoidusti musiikillisia mestariteoksia, jotka saavat kyynisimmätkin kovanaamat itkeä vollottamaan ämpäritolkulla sielua järkyttävän liikutuksen aidoimpia kyyneliä. Se tulee kuulostamaan ihmisestä kuin itse Jumala puhuttelisi henkilökohtaisesti.

Tuota päivää odotellessa ammattimuusikoista ainakin huiput säilyvät markkinoilla. Musiikin esittämisessä on muutakin kuin teoksen soittaminen nuotilleen oikein. Musiikissa ratkaisee myös teoksen tulkitseminen eli soittaminen oikein jollakin tietyllä tavalla. Ihmiset esimerkiksi ostavat Glenn Gouldin Bach-tulkintoja ei vain siksi, että ne ovat tallenteita oikein soitetuista Bachin pianoteoksista vaan myös siksi, että Gould soittaa ne tietyllä tavalla. Samoja teoksia voidaan tulkita lukemattomilla uusilla tavoilla ja se avaa markkinoita ammattimuusikoille todennäköisesti vielä hyvin pitkään.

Toinen syy miksi muusikoiden ammattikunta luultavasti säilyy vielä pitkään, on, että ihmiset mielellään tilaavat muusikoita erilaisiin juhlatilaisuuksiin statussyistä ja tunnelman takia.

torstaina, helmikuuta 12, 2004

Muistan Ilkan joskus kirjoittaneen Kanadan hyttystentorjunnan etevämmyydestä suomalaiseen verrattuna, jos nyt voi ylipäätään puhua mistään yrityksestä hävittää hyttysiä suomalaisilta asuinalueilta. Käväisin Reginan kaupungin kotisivuilla, jossa kerrottiin kaupungin myrkyttävän hyttysiä asutuskeskusten lähellä sijaitsevista ojista ja muista paikoista, joissa on seisovaa vettä, aineilla, jotka tappavat hyttysen toukat mutta ovat harmittomia muille eläjille.

Kaupungin hyttysneuvontasivulla annettiin oikein ohjeita kotitalouksille hyttysten hävittämiseen. Hyttyset tarvitsevat seisovaa vettä lisääntyäkseen. Niiden määrän minimoimiseksi tulee peittää sadevesitynnyrit, poistaa pihalta vettä keräävät esineet (esimerkiksi vanhat autonrenkaat), lakaista vesi säännöllisesti pois tasakatoilta ja muilta vettä kerääviltä pinnoilta sekä peittää alavat, sateella lammikon muodostavat kohdat pihamaalta.

Kaikkein pahimmat hyttysmuistoni ovat viimekesäisestä Euroopan go-kongressista Pietarista, tarkemmin sanoen valtionyliopiston kampuksella sijainneelta olutteltalta. Valtionyliopiston kampus sijaitsee Petrodvodetsissa jokunen kymmenen kilometriä Pietarin keskustasta soisella ja alavalla maaperällä, kuten Pietari ylipäätäänkin. Suuret, aggressiiviset ja verenhimoiset vainolaiset tekivät alaraajojeni ihosta selvää jälkeä sekä aiheuttivat pirusti kiusaa. Hervannassa hyttysiä on yllättävän vähän mutta siihen onkin tarkemmin ajatellen luonnollinen syy; Hervanta sijaitsee mäellä, joten vesi virtaa sieltä poispäin. Missä tahansa Suomen kaupungeista hyttysiä todella riittää useimmissa paikoissa. Suomessa pitäisi ottaa oppia Kanadasta. Eteläisessä USA:ssa yleiset hyönteistorjuntatoimenpiteet luultavasti sen sijaan olisivat overkill, koska Suomen hyttyset eivät sentään levitä juurikaan tauteja.

maanantaina, helmikuuta 09, 2004

Janne Vainion analyysi syntipukkiajattelusta on täyttä timanttia ja osuu suoraan asian ytimeen. Muutama sitaatti:
Yhden henkilön osoittaminen moraalisesti vastuunalaiseksi joistakin asioista ei millään tavalla kumoa jonkun toisen henkilön moraalista vastuunalaisuutta jostakin muusta asiasta. Ja silloin, kun on kyse kulttuurisesta asenneilmastosta, jossa useat eri ihmiset ovat mukana, moraalista vastuunalaisuutta voidaan vaatia ja pitää voida vaatia heiltä kaikilta. Se, että moraalista vastuuta vaadittaisiin yksipuolisesti vain tietynvärisiltä ihmisiltä tai vain tiettyyn kansallisuuteen tai tiettyyn yhteiskuntaluokkaan kuuluvilta ihmisiltä, olisi silkkaa fasistista syntipukkiretoriikkaa, jossa kysymys ei enää ole minkäänlaisesta rakentavasta yrityksestä löytää oikeudenmukaisia ratkaisuja - vaan sen sijaan sellaisessa yhden ihmisryhmän yksipuolisessa leimaamisessa syylliseksi on kyse puhtaasti negatiivisesta ohjelmasta (eli yrityksestä etsiä jokin "syyllinen ryhmä", jolle sitten voidaan poliittisesti kostaa ja joka voidaan asettaa kollektiivisesti hyväksytyksi syntipukiksi niistä "synneistä", joiden rakentamisessa kaikki uutkin ovat koko ajan osallisia).
Sellainen ajattelutapa, joka [...] retoriikassa on taustalla, on hyvin alkeellista ja suorastaan barbaarista, mutta se on kuitenkin yleisin ja kaikkein laajimmalle levinnyt tapa käsitteellistää yhteiskunnallisia ongelmia. Ongelmille etsitään jokin syntipukki, joka on mahdollisimman helppo tunnistaa, ja tämän jälkeen tätä syntipukkia ryhdytään eri tavoin laittamaan kuriin (joko moraaliseen kuriin tai fyysiseen kuriin tai taloudelliseen kuriin tai oikeudelliseen kuriin tai byrokraattiseen kuriin tai johonkin muunlaiseen kuriin). Tämä käsitteellistämistapa on laajimmalle levinnyt siksi, ettei se vaadi keneltäkään itsenäistä ajattelua, vaan se vaatii laajoilta massoilta ainoastaan solidaarisuutta oikean lipun alla. Sellaisen kaavan mukaisia aatteita on sen vuoksi kaikkein helpointa levittää.
Syntipukkiajattelulle ominaista on mahdottomuus ymmärtää sitä, että yhden tietyn ihmisryhmän osoittaminen moraalisesti vastuulliseksi jostakin hyvin monitahoisesta ongelmakentästä ei mitenkään sulje pois sitä, että monet muutkin ihmisryhmät sekä yksittäiset ihmiset ovat myös kukin omilla tavoillaan moraalisesti vastuullisia tilanteesta. Tästä johtuu se, että jos syntipukkiteorian kannattajalle menee sanomaan, että vaikkapa naiset ovat jostakin osasta tiettyä ongelmaa vastuussa, niin syntipukkiteorian kannattaja ei kertakaikkiaan kykene ymmärtämään tällaista väitettä minään muuna kuin yrityksenä kieltää miesten vastuu samasta ongelmakentästä. Syntipukkiajattelulle on täysin tuntematonta se mahdollisuus, että "syntipukkeja" olisi laadullisesti useita, tai jopa rajaton määrä. Syntipukkiajattelun näkökulmasta kaikki väittely yhteiskunnallisista ongelmista on ymmärrettävissä ainoastaan kiistelyksi siitä, mikä on se "oikea syntipukki", ja millään muilla ehdoilla nämä syntipukkiteorioiden kannattajat eivät edes kykene keskustelemaan yhteiskunnallisista ongelmista.