perjantaina, heinäkuuta 02, 2004

Poliittisesti epäkorrekti kirjoittaa epäillystä törkeästä pörssirikoksesta, jossa tamperelaisen yhtiön sisäpiirissä ollut oli vihjaissut yhtiön pörssikursseihin vaikuttavasta seuraavana päivänä julkistettavasta tiedosta tutulle liikemiehelle, jonka kyseisenä päivänä ennen tiedon julkaisua ostamien osakkeiden arvo oli noussut päivässä 50 000 euroa. Ostettu osakkeiden määrä oli niin suuri, että sai Rahoitustarkastuksen kiinnostumaan asiasta. Yhtiön sisäpiiriläinen on epäiltynä törkeästä pörssirikoksesta teletunnistetietojen perusteella.

Ei tuohon voi muuta sanoa kuin, että ahneus on ilmeisesti niin vahva voima, että viisaskin menee vipuun. Luulisi, että tuollaisessa tapauksessa tehtäisiin kaikki mahdollinen kiistettävyyden varmistamiseksi. Tulee mieleen se jokunen vuosi sitten kiinni jäänyt salakuljettajaliiga, jonka varasto löydettiin teletunnistetietojen perusteella. Kuskien kännykät olivat olleet päällä tavaroita viedessä, joten heidän oli hieman vaikea kiistää käyneensä varastolla. Onneksi rikolliset eivät ole kuin harvoin tarpeeksi viisaita välttääkseen helppojakaan virheitä.

Katsoimme go-kerholla keskiviikkona tunnin BadukTV:tä Internetin kautta. BadukTV on korealainen kaapeli-tv -kanava, joka lähettää keskeytymättä go-aiheista ohjelmaa. Usein siellä on ammattilaisten tv-otteluita. Ohjelmaformaatissa näytetään suurin osa ajasta lautaa suoraan ylhäältä kuvattuna. Pelaajien miettiessä pari ammattilaiskommentaattoria lätkii tietokoneella virtuaalikiviä kuvaan laudan päälle ja kommentoi mieleensä tulevia variaatioita. Tv-pelit ovat yleensä vauhdikkaita: 2 x 10 minuuttia perusaikaa + 30 sekuntia per laitto perusajan loputtua. Kielimuuri ei pahasti haittaa ainakaan amatööri dan-tasoista pelaajaa. Audio ei ole aivan hyödytön, koska äänensävyistä välittyy jonkin verran informaatiota. Joskus kielimuuri tuottaa hupia. Tarkoittaakohan "neeehh" matalalla äänenkorkeudella sanottuna "eäähh" tai jotain vastaavaa?

Ikävä kyllä BadukTV:n häiriötön katselu vaatii melko järeää siirtokapasiteettia varsinkin iltaisin, kun netin kautta katselijoiden määrä on suurimmillaan. Linkki BadukTV-streamiin löytyy Sensei's Librarystä .

Jotain korealaisen mentaliteetin erilaisuudesta mihinkään länsimaahan verrattuna kertoo se, että yhdessäkään länsimaassa eikä edes Venäjällä Neuvostoliiton aikana ei ole ollut, ei ole ja tuskin koskaan tulee olemaan meillä paremmin tunnetulle shakille omistettua tv-kanavaa. Etelä-Koreassa on 60 miljoonaa asukasta. USA:ssa 290 miljoonaa, Venäjällä 140 miljoonaa ja EU:ssa 450 miljoonaa, jossa suurimmat yksittäiset kielet ovat saksa (100 miljoonaa puhujaa) ja englanti (65 miljoonaa puhujaa + satoja miljoonia vieraana kielenä hyvin osaavaa). Japanissa (140 miljoonaa) on myös useita tv-kanavia, jotka lähettävät go-aiheista ohjelmaa, mutta siellä ei tietääkseni ole tv-kanavia, jotka ovat erikoistuneet aiheeseen. Kiinassa (1300 miljoonaa) on myös weiqi-aiheista televisio-ohjelmaa. Isäni oli kertoi työmatkallaan Kiinassa löytäneensä kanavan, jolla näytti olevan weiqi-aiheista ohjelmaa kaikkina vuorokaudenaikoina. En ole kuullut, että EuroSportilla tai muulla kansainvälisellä länsimaisella urheilukanavalla olisi koskaan kerrottu shakkiuutisia kuin korkeintaan satunnaisesti. Koreassa taitaa olla muuten shakkikanavakin .

torstaina, heinäkuuta 01, 2004

Ivalossa oli tänään päivällä 29 astetta. Vielä puoli tuntia sitten Ilmatieteen laitoksen mukaan siellä mitattiin 25 astetta.

Heinäkuun 20. on muuten tilastollisesti vuoden lämpimin päivä Etelä-Suomessa. Toivon, että tännekin saadaan vielä kunnon ilmat. Euroopan lämpökartta .

maanantaina, kesäkuuta 28, 2004

Nyt voisin viimeinkin kommentoida Kärkkäisen Jounin vastinetta kirjoitukseeni Suomen evankelisluterilaisen kirkon mainioudesta.

Jouni lainaa minua ja kommentoi:
"Rationaalinen teologia pitää kurissa taikauskoisen mielikuvituksen ja tarjoaa puitteet mielenrauhalle ja psyykkisella stabiiliudelle, jota ilman sivilisaatiota ei voi rakentaa."

Tätä voisi problematisoida Russellin esimerkin mukaan (ja ehkäpä haluatkin itse vastata tähän kohtaan?) seuraavasti: Kuinka niinkin moni vapaa-ajattelija on onnistunut aikojen kuluessa pysymään selväjärkisenä?. (Eräs mahdollinen välihuuto tähän on sanoa, että vapaa-ajattelijat eivät ole olleet koskaan eristyksissä uskonnollisesta valtavirtakulttuurista.)
Taikausko, jota ei rationaalinen teologia -- tai naturalistinen maailmankuva -- pidä kurissa, johtaa selväjärkisyyden menettämiseen. Konteksti, jossa lausumani on tulkittava, on primitiivinen yhteiskunta, jossa animismi on hallitseva maailmankuva.
Siihen, onko uskonnoton sivilisaatio mahdollinen - tai paremminkin, millainen sivilisaatio on mahdollinen ilman uskonnollisuutta - on jo vaikeampi vastata. Onhan uskonnollisuus, siten kuin useimmat sen ymmärtävät, ollut aina sivilisaation valtavirtaa (tällaisessa yhteydessä muistetaan usein mainita, kuinka Euroopan neanderthalinihmiset hautasivat kuolleensa kukkien kera - tämä kaunis tapa ei mielestäni sinänsä toki todista metafyysisestä uskonnollisuudesta.) Metafyysisen rakenteen kannalta "lännen" teistisillä uskonnoilla ja "idän" non-teistisillä uskonnoilla ei ole juuri mitään yhteistä: Edellisten omaksumiselle on lähes välttämätöntä omaksua dualistinen (tai monistinen idealistinen) maailmankatsomus (Jumala on luonut maailmankaikkeuden, on olemassa siitä riippumatta ja siten eri substanssia); jälkimmäisten ymmärtämiselle taas monistinen maailmankatsomus on tarpeen. Länsimaisen uskonnollisuuden kriisin syyksi on ehkä suoraviivaisinta todeta, ettei naturalistinen maailmankuva ole yhteensopiva dualismin kanssa.
Olet varmasti oikeassa siinä, että luonnontieteet ja naturalistinen maailmankuva ovat osaltaan heikentäneet kristinuskon asemaa. Vaikka naturalistinen maailmankuva toki ajaakin dualismin ja siten kristillisen teologian ongelmiin, ei uskonto silti ole olennaisesti älyllinen vaan sosiobiologinen ilmiö. Uskonto ilman emotionaalista ja sosiaalista sisältöään ei ole yhtään mitään. Teologia ilman sosiaalista, emotionaalista ja moraalista viitekehystään olisi kaikista älyllisistä leikeistä kaikkien tylsimmästä päästä.

Uskonnollisuuden väheneminen länsimaissa on luullakseni eniten seurausta modernin ajan sosiaalisista ja taloudellisista muutoksista. Vaurastuminen ja teknologia ovat vapauttaneet ihmiset pakollisesta yhteisöllisyydestä sekä köyhyydestä ja sairauksista ja lisänneet ihmisten valtaa oman elämänsä yli. Nykyaikainen länsimainen yhteiskunta on vapaampi, rauhallisempi, turvallisempi, vauraampi ja ennustettavampi kuin koskaan aikaisemmin. Nykypäivän länsimaiset ihmiset eivät joudu elämään tyrannien, luonnonkatastrofien tai heikon terveyden armoilla samalla tavoin kuin ennen. On tehokas psyykkinen selviytymiskeino vaikeissa olosuhteissa uskoa, että ihmiskohtaloita hallitsee pohjimmiltaan hyväntahtoinen superolento, jonka suunnitelmaan kaikki kuuluu.
Kierkegaardilainen ratkaisu tähän ongelmaan lienee vaikuttanut paljon myöhempien aikojen teologiassa: Paradoksin - ristiriitaisten selitysten - hyväksyminen otetaan peruslähtökohdaksi, paradoksin perustalle rakennetaan koko tietoteoria. Ratkaisusta, joka on mielestäni johdonmukaisempi - karsitaan metafysiikka uskonnosta - seuraa toisaalta haittana todistustaakka: mikä erottaa tällaisen uskonnon pelkästä moraaliopista?
Ei mikään. Asian ydin onkin juuri siinä, että metafysiikan karsiminen pois heikentää uskonnon suggestiivista tehoa.
Evankelis-luterilaisuuden nykyiset degeneroituneet ja demokratisoituneet muodot ovat yksi asia; johdonmukaisesti, dogmaattisesti ja Tunnustuskirjojen := luterilaisten kirkkojen perustan mukaan tulkittu evankelinen usko toinen. Kehotan tutustumaan esimerkiksi Luther-säätiön näkemyksiin. Syyllistyt mielestäni virheajatteluun, jossa läheltä nähdään (post)moderni ja universaali, kaukaa dogmaattinen.
Minä olenkin juuri sitä mieltä, että evankelisluterilaisuuden nykyiset "degeneroituneet ja demokratisoituneet muodot" ovatkin juuri sitä parasta olemassa olevaa uskonnollisuutta. On aivan yhdentekevää mitä johdonmukainen johdonmukaisesti ja dogmaattisesti tulkittu evankelis-luterilaisuus on, koska sitä eivät harjoita kuin aivan pienet piirit maassamme.

Islam on huonompi Afrikkaan levitettäväksi kuin kristinusko, koska islamilainen teologia (myönnän, että nyt puhuvat ennakkoluuloni) ei ole joutunut sopeutumaan moderneihin ilmiöihin samoin kuin kristinusko. Islam on dogmaattisempi ja kaiken lisäksi sotaisampi, mikä näkyy siten, että militantti islamilaisuus terroristiliikkeineen on paljon laajempi ilmiö kuin vastaava militantti kristillisyys. Aivan suoraan sanottuna, en halua, että afrikkalaiset värvätään Persianlahden kiihkoislamilaisten öljysheikkien tykinruoaksi länsimaita vastaan. Siksikin on parempi, että Afrikka kristillistetään mahdollisimman perusteellisesti.
Käännyttämällä ihmisiä lähetystyöntekijät tuhoavat peruuttamattomasti vieraita kulttuureita. Aktiivisesti ja tietoisesti tapahtuvaa kulttuurin hävittämistä on vaikea oikeuttaa millään tavalla. Eklektismilläkin on toki rajansa, kun kohdataan kannibalismia, ihmisuhreja jne. - haluankin osoittaa tässä pikemminkin sitä tietoisuutta, jonka varassa tuo hävitystyö tapahtuu. Olen itse tässä asiassa valistusajan lapsi: Paras lääke ihmisarvon kanssa sotivalle "kauhuntäyteiselle primitiiviselle taikauskolle" on totuus niin hyvin kuin sen tunnemme - luonnontieteellinen maailmankuva ja humanismin arvoista lähtevä ihmiskäsitys ja etiikka.
Olen eri mieltä. Luonnontieteellisellä maailmankuvalla ei sinänsä ole mitään eettistä ulottuvuutta. Mittasuhteiltaan maailmanhistorian pahimmat ihmisoikeusrikokset ovat ateististen oppien nimissä tehtyjä. "Humanismin arvoista lähtevä ihmiskäsitys ja etiikka" eli kai ihmiselämän ja kanssaihmisten perusoikeuksien kunnioittaminen sekä pyrkimys rakentavaan yhteiselämään ovat täysin hampaattomia ilman raudanlujaa yhteiskuntasopimusta. Pelkäänpä, että etnisesti ja kulttuurisesti hajanaisen Afrikan maihin ei ikinä voi syntyä tarpeeksi lujaa yhteiskuntasopimusta ilman jokin uskonnollisen lähetystyön kaltainen ulkoinen tekijä katkaisee noidankehät.

Kulttuurien arvosta olen sitä mieltä, että jotkut kulttuurit ovat aivan selvästi huonompia kuin toiset. Ihmiset osoittavat todellisen mielipiteensä äänestämällä jaloillaan. Esimerkiksi kulttuuri, joka ei kykene tyydyttämään ihmisten perustarpeita, kuten turvallisuus, on huono ja kuuluukin museoon ja vain museoon.

Syktyvkarissa on kuumaa . Viiden vuorokauden ennuste lupaa 29-31 astetta koko jaksolle. Syktyvkar on Komin tasavallan pääkaupunki Euroopan puolisen Venäjän pohjoisosassa. Se sijaitsee melko tarkkaan samalla leveysasteella kuin Tampere. Kesäkuukausina vuorokauden keskilämpötila näyttäisi siellä olevan noin asteen korkeampi kuin Tampereella.

Harmi, ettei se viikko sitten ennustettu helle tullutkaan Suomeen juhannukseksi. Helteisen ilmamassan reuna jäi Pietarin kohdalle. Astetta paria vaille hellelukemissa juhannusta vietettiin muutamalla kotimaamme itäisellä paikkakunnalla mutta Tampereella ei ollut 20 astetta lämpimämpää kertaakaan.

Omalta kannaltani ideaalinen kesäsää vaihtelee tilanteen mukaan. Jos olen kotona sairaana, sateinen ja kolea sää on tervetullut. Jos olen töissä, pilvinen mutta sateeton ja noin 15-20 asteinen päivälämpötila on optimaalinen: työmatkapyöräily ei edellytä mitään erityisempää pukeutumista eikä tule liian kuuma. Jos on vapaapäivä, noin 30-35 astetta on ihanteellinen lämpötila.

Tampereella on ollut muistaakseni kolmena kesänä viimeisen 15 vuoden aikana yli 30 asteen helle. Vuosina 1994, 1997 ja 2003 oli yli 30 astetta useiden päivien ajan. Hellejaksot noina vuosina kestivät viikkoja, jos muistan oikein.

Suomessakin voi olla kesällä yli jopa viikkokausia kova helle, jos muodostuu sulkukorkeapaine eli korkeapaineen alue, jonka matalapaineet joutuvat kiertämään. Sulkukorkeapaineen nimi tulee siitä, että se tukkii lännestä itään liikkuvien matalapaineineen keskusten liikkumisen ja pakottaa ne kiertämään. Kesällä 1997 Suomen kohdalla oli viikkokausia voimakas sulkukorkeapaine, selkeää ja helteistä, kun taas Keski-Euroopassa oli niin sateista, että sateet aiheuttivat jopa tulvia.