maanantaina, maaliskuuta 21, 2005

Tulipa tässä mietittyä sellaista juttua, että kuinkahan monta insinööriä, tiedemiestä ja muuta ammatti-ihmistä tarvittaisiin autiolla saarella, että pystyttäisiin rakentamaan aivan täysin alusta alkaen Mercedes-Benz -merkkinen henkilöauto vuosimallia 2005. Rakentajilla olisi käytössään auton täydelliset rakennuspiirustukset ja riittävästi nopeita internet-yhteyksiä kirjastona. Aivan täysin alusta alkaen tarkoittaa, että olisi aloitettava kaivostoiminta edellyttävistä geologisista tutkimuksista. Saarella tietysti olisi kaikki tarvittavat malmit ja energiaresurssit olemassa. Riittäisikö kymmenen tuhatta tarkoin valittua henkilöä? Paljonko tarvittaisiin aikaa? Riittäisikö 20 vuotta? Mitä lukijat arvelevat?

9 kommenttia:

2:19 ip. , Blogger tommi kirjoitti...

Tuli juuri mieleeni, että aika suuri osa korkeata tekniikkaa ja infrastruktuuria tarvitaan siihen, että mersuja halutaan valmistaa suuria määriä taloudellisesti.

Jos kysymys tarkoitti yhden mersukappaleen valmistamista tuhansien sijaan, vaadittava aika voisi olla maltillisempi. Tietyt osat tietenkin vaatisivat korkeita lämpötiloja jne, mutta muuten homma voitaisiin monilta osin hoitaa runollisesti ilmaisten "vasaralla naputtelemalla", joka olisi tietenkin massatuotannon kannalta todella hidasta ja typerää mutta yksittäiskappaletta tehdessa varmasti silti helpompaa kuin tehdaskompleksin pystytys.

Tietotekniikan verstaassateosta en uskalla sanoa mitään suuntaan enkä toiseen.

Muistan nyt mistä tämä visio tuli päähäni: Tucker-elokuvasta.

 
2:41 ip. , Blogger Tiedemies kirjoitti...

Varmaan suurimmaksi ongelmaksi vuoden 2005 Mersun rakentamisessa muodostuu elektroniikkakomponenttien valmistus. On nimittäin vuoden 2005 Mersun jarru- ja ohjausjärjestelmän automatiikassa todennäköisesti laskentatehoa enemmän kuin 1970-luvun supertietokoneessa. Noita ei osattu 1970-luvulla rakentaa, koska ei ollut tekniikkaa, jolla pystyttiin tekemään niin pientä. Vasaratyö ei auta, kun tarvitaan pölyttömiä tiloja ja nanometritarkkuutta.

Näissä on paljon paitsi tiedon, myös ihan infran rakenteellista kumuloitumista pelissä.

Jos riittäisi rakentaa vuoden 1980 Mersu, niin tilanne voisi olla toinen.

 
3:22 ip. , Blogger Sven Laakso kirjoitti...

Materiaalitekniikassa saattaa olla vaikka minkälaisia vaikeuksia joita on viimeksi jouduttu miettimään joskus kauan sitten. Kun kaikkien kehitysvaiheiden kohtaaminen joudutaan toistamaan, eli ikään kuin simuloimaan, täytynee turvautua patenttikirjallisuuteen ja muuhun kirjallisuuteen, jossa esitetään suoraan käytännön ratkaisuja, ja tienviittoja. Kysymys on pitkien polkujen ja teiden löytämisestä standarditoimintatapoihin. Vanhentuneen kysymyksenasettelun ja ratkaisumallien tunteminen ei kuuluu nykyinsinöörin ja tiedemiehen aktiiviseen tietoisuuteen.

 
3:25 ip. , Blogger Sven Laakso kirjoitti...

Se tässä projektissa on kuitenkin hienoa, että päämäärä on selkesti tiedossa, ja suuri määrä harhapolkuja voidaan jättää kulkematta.

 
4:06 ip. , Blogger tommi kirjoitti...

Ajattelinkin juuri elektroniikkaa ja materiaaleja pullonkauloiksi. Tarkoitin kommentillani, että optimitapa tehdä yksi nykymersu voi olla huomattavan eri kuin optimitapa tuottaa mersuja tuhansia vuodessa.

Suuren osan huipputeknisen nykyleipomon tuotoksista voisi tehdä nuotiolla ja kivikasasta kyhätyllä uunilla kovasti harjoittelemalla, huolellisesti ja tuurilla. Tästä voinee ymmärtää vertauksen.

Autossa on tietenkin tekniikkaa, jota on vaikea saavuttaa ilman tiettyä infrastruktuuria, ja sitä juuri luulenkin Markun tarkoittaneen kysymyksellään. Suuri osa tekniikan kehitystä ei kuitenkaan ole tähdännyt uusien tuotteiden tekemiseen vaan tuttujen tuotteiden tekemiseen tehokkaammin. Se osa autotehtaasta voitaisiin ohittaa tässä yhden auton tapauksessa.

 
4:16 ip. , Blogger Markku kirjoitti...

Kysymys tosiaankin koski yhden mersukappaleen valmistusta. Yhden valmistaminen toki olisi helpompaa kuin tuhansien, mutta joidenkin laitteiden rakentamiseen tarvittaisiin todella paljon taustatyötä.

Juuri elektroniikka ja korkealaatuiset materiaalit sekä työstö varmaankin olisivat vaikeimmat osuudet. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tällaiseen projektiin kuuluisi aivan valtavasti taustatyötä. Koko revohka pitäisi ensinnäkin ruokkia, vaatettaa ja lääkitä tarvittaessa.

 
5:33 ip. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Tarvittaisiin terästehdas, alumiinitehdas, valimot, hitsaustarvikkeet, elektroniikkatehdas, piikiekkoja prosessoreihin, muovit pitäisi jostain kehittää yms yms yms yms. Toisin sanoen ennenkuin mersu voidaan rakentaa, pitäisi kaikki tarvittava infra rakentaa esin alusta loppuun.

 
6:50 ip. , Blogger Tiedemies kirjoitti...

Jos mersun ei tarvitse olla sillä tavalla täydellinen, että se kelpaisi myyntiin kauppaan vaan tarvittaisiin ainoastaan sama toiminnallisuus tietyllä mittaustarkkuudella (se voidaan säätää niin tarkaksi, että ABS tms. systeemit on käytännössä pakko toteuttaa), niin Tommin menetelmä varmaan riittää suurimpaan osaan. Jos sen täytyisi olla sellainen, ettei maallikko pysty pikavilkaisulla erottamaan myöskään ulkonäkönsä puolesta, niin tarvittaisiin aika paljon enemmän materiaalipuolelta.

Elektroniikka on se pullonkaula. Joskus 1980-luvulla tiedettiin kyllä, miten nykyisenkaltaisia prosessoreita pitäisi tehdä, mutta ensin piti tehdä muutama sukupolvi välimalleja, että nykyisiä voitiin edes suunnitella ja rakentamista automatisoida. Lisäksi pitää olla pirun tarkat instrumentit, joiden ohjaamiseen tarvitaan pirun kehittynyttä elektroniikkaa.

 
11:34 ap. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Krriittisen resurssi on henkilö, jolla on oikeus sanoa, että rakennettu auto on Mercedes Benz. Ei Rolexinkaan kopiota saa sanoa Rolexiksi, vaikka se olisi kuinka hyvä.

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu