tiistaina, huhtikuuta 19, 2005

Tamperelaisessa oli maanantaina juttu kaupungin liikennelaitoksen matkustajamäärän rajusta laskusta. Kuluvan vuoden alkupuolella joka 14. matkustaja on alkanut käyttää bussin asemesta muita kulkuneuvoja. TKL:n mukaan kato johtuu henkilöautojen määrän kasvusta. TKL:n toimitusjohtajan mukaan käytettyjen tuontiautojen buumi nostaa autokantaa ja lisää sellaisten perheiden määrää, joilla on enemmän kuin yksi auto. Trendi on pitkäaikainen. TKL:n matkustajamäärä on lähes puolittunut 20 vuodessa.

Ei tuohon ja Tampereen alueella käynnissä ja suunnitteilla oleviin suuriin tiehankkeisiin - Rajasalmen sillan laajennus nelikaistaiseksi ja läntinen ohitustie -voi muuta sanoa kuin että päättäjät ja kansalaiset ovat traagisen huonosti perillä sellaisten investointien kannattavuudesta. Tieinvestoinnit nimittäin tehdään vuosikymmeniksi eteenpäin. Siksi niitä tehdessä pitäisi olla jonkinlainen käsitys niiden kannattavuudesta myös tulevaisuudessa. Valitettavasti öljyn ja maakaasuun maailmanlaajuisten tuotantokapasiteettien kääntyminen laskuun todennäköisesti tekevät seuraavan 30 vuoden kuluessa yksityisautoilusta niin kallista, ettei yksityisautoilun ole syytä uskoa ainakaan kasvavan. Tuskinpa edes Fischer-Tropsch -konversio hiilestä synteettiseen öljyyn riittää pitämään polttoaineiden hintoja riittävän alhaalla, jotta yksityisautoilu voi välttyä supistumiselta. Laajamittaisesti sitä on toisen maailmansodan jälkeen sovellettu vain Etelä-Afrikassa, joka oli YK:n öljysaarrossa apartheidin takia.

4 kommenttia:

10:45 ip. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

No, onhan meillä kohta kätevät vetyautot joiden pakoputkestakin tulee pelkkää vettä. :)

Noin vakavasti ottaen, miten korkeaksi luulet että polttoaineen hinnan pitäisi nousta ennekuin ihmiset alkaisivat rajoittaa autoiluaan? 3?, 5?, 20?? Lisäksi pitää muistaa, että polttoaineen hinnankorotukset nostavat myös julkisen liikenteen kustannuksia, ainakin linja-autoliikenteen osalta. Tältä kannalta ajatellen Tampereelle kaavailtu pikaratikka on varsin fiksu idea.

Ja toisaalta, jos on aivan varma öljyn hinnankorotuksista, voi varmaankin turvata omat bensansa sijoittamalla öljyfutuureihin. :)

 
10:54 ip. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Olen viime viikolla työmatkalla Sveitsissä Baselin kaupungissa. Siellä huomasi, miten julkinen liikenne voi toimia ja miten sitä myös käytetään. Kaupungin ratikkaverkosto on varsin laaja ja ratikat kulkevat päiväsaikaan aina 7.5 minuutin välein ja ilta-aikaan 15 minuutin välein. Tällöin aikatauluista ei käytännössä tarvitse välittää koska ratikka tulee keskimäärin pysäkille aina muutaman minuutin kuluttua. Tampereella vastaavasti bussit kulkevat harvakseltaan ja matkustamisensa joutuu ajoittamaan aikataulujen ehdoilla.

Mielestäni TKL:n linja-autot kulkivat paljon tiheämmin n. 15 vuotta sitten. Nykyään moniin paikkoihin kulkee linja-auto vain kaksi kertaa tunnissa, viikonloppuisin vain kerran tunnissa. Lisäksi viimeiset autot lähtevät varsin aikaisin, eikä klo 22:n jälkeen autoja juurikaan kulje moniin paikkoihin. Kaiken lisäksi aikataulut määrittävät vain lähtöajat päätepysäkeiltä, jolloin muille pysäkeille mentäessä joutuu varaamaan pitkät aikamarginaalit. Ei mikään ihme että ihmiset siirtyvät yksityisautoiluun.

 
11:32 ap. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

TKL:n pudonneilla matkustajamäärillä ei tietenkään ole mitään yhteyttä siihen, että TKL nosti lippujensa hintoja roimasti, samalla kun palvelu on huonontunut jatkuvasti...

 
11:43 ip. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Kaiken lisäksi aikataulut määrittävät vain lähtöajat päätepysäkeiltä, jolloin muille pysäkeille mentäessä joutuu varaamaan pitkät aikamarginaalit.

TKL:ltä löytyy pysäkkikohtaiset aikataulutiedot, kts. http://atlas.tripplanner.fi/tkl/fi/. Lisäksi pysäkeiltä löytyvät pysäkkikohtaiset aikataulut, pl. ne pysäkit jotka ovat päätepysäkkien lähellä.

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu