maanantaina, toukokuuta 09, 2005

Suomen ankara auto- ja polttoaineverotus on hieno asia syistä, joita tuskin on tarpeen kerrata. Mutta parantamisen varaa vielä on. Autoveroa voisi mielestäni uudistaa siten, että veroprosentti olisi yhdistetyn kulutuksen funktio. Kaikkein polttoainetaloudellisimpien autojen verokohtelua voisi ehkä jopa hieman keventää nykyisestä ja pahimpien tuhlurien verokohtelua ankaroittaa huomattavasti. Veroprosenttikäyrän voisi sovittaa siten, jonkin kiintopisteen jälkeen, jossa veroprosentti on nykyinen 130, esimerkiksi yhdistetty kulutus 7.0l/100km, veroprosentti kasvaisi eksponentiaalisesti - vaikkapa kaksinkertaistuen jokaista 3.0l/100km yhdistetyn EU-kulutuksen nousua kohti. Vastaavasti veroprosentti voisi puolittua jokaista 3.0l/100km yhdistetyn EU-kulutuksen laskua kohti.

Tässä vielä pari linkkiä erityisen polttoainetaloudellisiin autoihin:

Audi A2 TDI 1.2 : yhdistetty EU-kulutus 3.2l/100km

Volkswagen Lupo 3L TDI 1.2: yhdistetty EU-kulutus 3.0l/100km.

Molemmat kevyitä autoja moottorinaan kolmisylinteriset iskutilavuudeltaan 1.2 litraiset turbodieselit. Tehoa on kilogrammaa kohti aivan riittävästi. Audi A2 on aika kallis. VW Lupoa ei Suomesta taida edes saada, mutta Saksasta sellaisen varmasti saa. Jos auto on pakko ostaa, niin tuollainen polttoainepihi malli on kaikkein järkevin ratkaisu.

13 kommenttia:

9:58 ip. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Muuten hieno homma mutta ne verotulot voisi käyttää vaikka rataverkoston kehittämiseen ja joukkoliikenteen parantamiseen.

Tällähetkellä ne Ylettömät verotulot jotka polttoaineesta saadaan tilkitsevät huonoa päättäjien toimintaa ja elättävät mm. yh-äitejä ja auttavat yksinäisten äitien hedelmöityshoitoja.

Eli järkeä pitäisi tähänkin hommaan saada.

 
12:30 ip. , Blogger tommi kirjoitti...

Polttoaine on siinä mielessä traaginen hyödyke, ettei sitä saa millään niin kalliiksi että auton kilometrikulutuksella (verrattuna esimerkiksi sen hankintahintaan ja muihin ylläpitokuluihin) olisi kauheasti väliä.

Hintaa voi tietenkin korottaa verotuksella vaikka kuinka, mutta siitä sitten seuraa muita ongelmia. Nopeasti olisi tietenkin helppo ajatella, että rekoille ja takseille myytäisiin halvemmat polttoaineet, mutta sellaisen systeemin porsaanreikien tukkimiseen kuluisi melkoinen juristiarmeija.

 
2:45 ip. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Tommi, olet väärässä. Polttoainekustannuksilla ei ole merkitystä niille jotka ajavat kilometrin päivässä mutta eivätpä semmoiset henkilöt juuri kuluta polttoainetta. Ne, jotka ajavat paljon, katsovat enemmän kulutusta.

Minä haluaisin nähdä kunnon 300 km/h pyyhältävän luotijunan välillä Oulu-Helsinki mutta ei taida onnistua. Väli Tampere-Helsinkikin riittäisi. Noin nopea juna säästää aikaa jo senverran että esimerkiksi työmatkoilla syntyisi ihan oikeata säästöä siitä että menee esim. Tampereelta Helsinkiin junalla ja sitten sinne lopulliseen määränpäähän taksilla.

 
3:04 ip. , Blogger Markku kirjoitti...

En minä puhunutkaan polttoaineverotuksesta vaan autoveron määräämistä kunkin automallin yhdistetyn EU-kulutuksen perusteella.

Olet muuten Tommi väärässä tosiaankin polttoaineen hinnan merkityksen suhteen. Jos ajaa 1500km/kk, niin 5l/100km, kulutuksen muutos tekee 15*5l/kk = 75l/kk eli nykyhinnoilla n. ?100/kk.

Tuo 5l/kk on ero yhdistetyssä kulutuksessa on mainitsemanilaisen polttoainepihin pikkuauton ja keskikokoa hieman isomman perheauton välillä.

 
3:57 ip. , Blogger tommi kirjoitti...

Minäkin haluan siirtyä tuomitsijoiden riveihin ja totean, että Tommi, olit väärässä.

Tänään olisi ollut kimppakyydillä Oulun matka, johon en ehtinyt ottaa osaa. Laskeskelin bensakuluja. Aika paljon sitä kuluisi, samoin kuin että kulutuksissa on tosiaan aika suuria prosenttieroja pihin uuden auton ja vain muutaman vuoden ikäisen vakiohenkilöauton välillä.

 
11:11 ap. , Anonymous lokori kirjoitti...

Oletteko muuten huomanneet sellaista ilmiötä, että Helsingin Sanomien auto-liite on liputtanut uusien hienojen SUV-autojen ihanuutta mainoksin ja artikkelein nyt parin kuukauden ajan (ainakin). En sitten tiedä moniko niitä ostaa, mutta tuo on ollut ainakin minulle silmiinpistävä juttu siinä Auto-liitteessä. Bensankulutuksen vähentämisestä siinä ei juurikaan puhuta :)

 
12:40 ip. , Blogger Markku kirjoitti...

Mainostettiinko niitä "turvallisuudella"?

 
1:35 ip. , Blogger tommi kirjoitti...

Muistan jo 90-luvun alussa kuulleeni aika monta kertaa, että pitää ostaa raskas auto kun se nokkakolarissa pysähtyy hitaammin kuin kevyempi auto. Lapsia piti kai suojella ja omaa nahkaa.

Olin tästä logiikasta aika järkyttynyt ensimmäisillä kerroilla. Aikuiset ihmiset. Sittemmin olen alkanut ymmärtää evoluutiopsykologiaa.

 
3:42 ip. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Tänään Aamulehden pääkirjoitus käsitteli öljyhuppua. Eli asia alkaa tulla suuren yleisön tietoisuuteen.

 
11:28 ap. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Muistakaa nyt vielä sekin noissa polttoainelitravertailuissanne, että diesel-autot kuluttavat yleisesti ottaen dieseliä satasella vähemmän (siis litroissa mitattuna) kuin vastaavankokoiset bensiiniautot, ja valtio palkitsee diesel-autoilijat tästä ja dieselin halvemmasta litrahinnasta vuosittaisella lisäverolla. Jokin kilometreistä riippumaton könttäsumma se on, ja aika paljon pitää ajaa vuosittain, että diesel-autolla säästää rahaa.

Siitä minä en sitten tiedä, kuinka paljon raakaöljyä kuluu tavallisen dieselin ja kuinka paljon bensiinin valmistukseen, eli onko dieselin käytöstä rankaisemisessa jotain lieventäviä asianhaaroja.

 
12:40 ip. , Blogger Markku kirjoitti...

Ainakin minä oletan, että raakaöljyn hinta nousee vielä nykyisestä ainakin kaksinkertaiseksi seuraavan 10-15 vuoden aikana. Dieselmoottorien edullisuus siis korostuu bensamoottoreihin verrattuna.

Dieselöljy ja bensiini ovat rinnakkaisia raakaöljyn jalostustuotteita. Ne erotetaan raakaöljystä tislaamalla. Dieselöljyn kiehumispiste on yli 100 C korkeampi kuin bensiinin. Dieselmoottoreissa on muuten sekin hyvä puoli, että ne ovat paljon vähemmän nirsoja polttoaineen suhteen kuin bensiinimoottorit.

 
6:26 ap. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

I've got a place just like that vw cabriolet

 
11:43 ap. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

To read more about toyota hilux follow that link

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu