torstaina, kesäkuuta 30, 2005

Nojapyörät ovat kiehtovia. Nojapyörä tarkoittaa polkupyörää, jossa ajoasento on taaksepäin nojaava ja jossa polkimet on siirretty vastaavasti eteenpäin. Nojapyörät ovat aerodynaamisesti ylivertaisia tavalliseen pystypyörään verrattuna, koska matalassa ajoasennossa poikkipinta-alaa on vähemmän. Ilmanvastus on tärkein polkupyörän liikettä vastustava voima. Esimerkiksi nopeudella 25 km/h 90% vastuksesta on ilmanvastusta. Ajomukavuudenkin sanotaan olevan nojapyörässä parempi kuin pystypyörässä, koska istuin tukee koko selkää eikä paino ole vain istuinluilla, kuten pystypyörässä. Toinen syy suurempaan ajomukavuuteen on niskan luonnollinen asento verrattuna kovan ajonopeuden edellyttämään etukenoon asentoon vauhdikkaaseen ajoon tarkoitetuissa pystypyörissä. Kolmas ajomukavuutta parantava tekijä on, että ranteisiin ei kohdistu ylimääräistä rasitusta, kuten käytettäessä matalalla olevaa tankoa pystypyörässä.

Nojapyöriä on kaksi-, kolmi- ja (harvoja) nelipyöräisiä malleja. Lyhytrunkoisia kaksipyöräisiä jotkut ovat sanoneet vaikeammiksi ajettaviksi kuin pitkärunkoisia. Kolmipyöräiset ovat kaksipyöräisiä stabiilimpia ja mahdollistavat vielä kaksipyöräistä matalamman istuimen sijoittelun. Nojapyörien turvallisuutta pystypyörään verrattuna vastaan ja puolesta on esitetty monia argumentteja. Nojapyörien turvallisuutta vastaan puhuu ajoasennon mataluus ja siksi huonompi havaittavuus. Nojapyörien turvallisuuden puolesta puhuu ajajan luontevampi pään asento kovassakin nopeudessa ja nojapyörän taipumus kiinnittää erikoisuutensa takia huomiota liikenteessä. Havaittavuutta on mahdollista parantaa viirien ja ledien avulla. Lisäksi kaatuminen nojapyörällä on matalamman ajoasennon takia turvallisempaa kuin pystypyörällä.

Nojapyörien yleistymistä ehkäisee niiden kalleus pystypyöriin verrattuna. Halvimmat sarjatuotetut nojapyörät maksavat noin 800 dollarista yläspäin. Kalleimmista sarjavalmistetuista kolmipyöristä saa maksaa tuhansia dollareita tai euroja.

Itselläni on pari viikkoa vanha hybridipystypyörä. Se on aivan riittävän mukava ja nopea kaupunkiajoon. Mutta maantieajoon pääasiassa retkikäytössä tekisi mieleni kyllä joskus hankkia kolmipyöräinen nojapyörä, johon voi asentaa katteen aerodynamiikkaa parantamaan ja suojaamaan sateelta.

5 kommenttia:

8:33 ip. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Kokeilin taannoin kolmipyöräistä nojapyörää pikaisesti. Mahtava laite. Vauhti kiihtyi helposti kunnioitettaviin lukemiin ja sen ylläpito oli vaivatonta. Ajoasento oli lokoisan miellyttävä. Parasta kaikessa on se, että pyörän selässä voi vetää vaikka nokoset tauolla.

Seuraava pyöräni on taatusti nojapyörä. Haluan kyllä kokeilla vielä kaksipyöräistäkin mallia - kolmipyöräisessä arveluttaa lähinnä leveys maantiekäyttöä ajatellen.

RP

 
12:47 ip. , Blogger Tiedemies kirjoitti...

Kuinkas tuossa nojapyörässä ylämäessä tai nopeassa kiihdytyksessä, onko mitään samanlaista "kikkaa", kuin pystypyörässä, jossa painovoimaa voi käyttää hyödyksi?

Uskon, että pitkällä matkalla nojapyörä on varmasti mukavampi ja tosiaan hyötysuhteeltaan parempi. Olisi mielenkiintoista joskus kokeilla.

 
1:06 ip. , Blogger Markku kirjoitti...

No selkähän on nojapyörässä penkkiä vasten, joten siitähän sitä tukea saa ylämäkiä ja kiihdyttämistä varten.

 
2:54 ip. , Blogger Jari kirjoitti...

Kokeilin nojapyörää joskus pari vuotta sitten. Minulle jäi (pers)tuntuma että nojapyörä on aivan ylivertainen pitkien etäisyyksien maantieajossa, mutta aika kömpelö esimerkiksi kauppareissulla kaupungin keskustassa ainakin suuren kääntösäteensä takia.

 
3:11 ip. , Blogger Markku kirjoitti...

Niin minäkin kuvittelisin asioiden olevan. Jos jossain olisi myynnissä tandem-noja-trike, niin tekisipä mieli houkutella vaimokin mukaan retkeilemään. Minä vahvempikuntoisena voisin tuottaa suurimman osan polkuvoimasta.

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu