tiistaina, lokakuuta 04, 2005

Käymälöitsijä kirjoittaa koululaisten merkkivaatteilla kilpailemisesta. Merkkivaatteilla kilpailu on kuvottavan vastenmielistä toimintaa osaksi siksi, että se on negatiivisen summan peliä peliin osallistujien kannalta. Se tuottaa täysin mitattavissa olevan hyvinvointitappion osallistujien joukolle. Lisäksi se on lasten pelaamana epäreilua, koska lapset pelaavat sitä vanhempiensa resursseilla.

Kaupasta ostettavissa olevilla statussymboleilla kilpaileminen on sama asia kuin ulkopuolisen konsultin palkkaaminen statuskilpailun arbitraattoriksi. Maksu lankeaa statustavaroista maksetun ylihinnan muodossa. Ylihintaa voi varsinkin vaatteissa olla satoja prosentteja.

Henkilökohtaisiin klassisiin hyveisiin perustuvan statuskilpailun paremmuutta verrattuna statussymboleilla kilpailemiseen on mahdotonta liioitella.

1 kommenttia:

8:32 ip. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Aihetta liipaten, tämä voi kiinnostaa, jahka kirjailija saa sen valmiiksi:
"Faking fitness: The evolutionary origins of consumer behavior".

http://www.unm.edu/~psych/faculty/gmiller.html

- sn

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu