maanantaina, joulukuuta 12, 2005

Tänään hiihtolenkillä päätin kokeilla yhdessä raskaassa ylämäessä mihin pulssini nousee. Mäen päällä sykemittari näytti 196. Täytyypä kokeilla nouseeko se kahteensataan. Lihasten maitohapot eivät vielä nousseet sietämättömän korkeiksi. Edellinen ennätys 193 oli 4-5 vuoden takaa, kun kiipesin Pispalan harjulla juosten yhtä jyrkkää ja upottavaa hiekkaista ylämäkeä. Hiihto rasittaa sydäntä paljon kovemmin kuin juoksu saati pyöräily siksi, että hiihto työllistää suurempaa osaa lihaksistosta.

9 kommenttia:

8:32 ap. , Blogger Tiedemies kirjoitti...

Kun nyt olet biotekniikasta ja fysiologiasta kirjoitellut, niin hoidapa samalla faktat kuntoon. Maitohappo on ystävä, ei vihollinen.

http://physiologyonline.physiology.org/cgi/content/full/17/1/17

 
11:25 ap. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Hei Tiedemies, onko pakko harrastaa kiusaamista ja estää ei-bloggeristien kommentit blogissasi? Vai onko tiedossa jokin yleisessä käytössä oleva blogger-identiteetti (salasana mikä?)

 
12:35 ip. , Blogger Tiedemies kirjoitti...

On pakko, koska en halua spämmiä. Bloggerin tunnus ei maksa mitään, joten turha on itkeä.

 
1:27 ip. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Otappa pipo kauniiseen käteen ja käy katsomassa vaikka puistossa miten homma pitää hoitaa. Eikä maksa mitään.

 
1:45 ip. , Blogger Tiedemies kirjoitti...

Mikä ihme näitä porukolleja vaivaa? Mene nyt jonnekin muualle itkemään. En tuollaisia edes haluaisi blogiiní kommentoimaan. Laiska ja tyhmä olet.

 
4:53 ip. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Jaa, mitäs haittaa kommenttispämmistä sinulle on? Estetiikka on rumaa.

 
11:35 ap. , Blogger Hyvärinen J. kirjoitti...

Hiihdätkö vapaalla vai perinteisellä tyylillä?

Itse - vaikka hiihtelenkin rauhalliseen tahtiin ja lyhyitä lenkkejä - olen huomannut, että vapaalla hiihtotavalla syke nousee perinteistä tapaa korkeammalle varsinkin ylämäissä, kun luistelussa käyttää "kuokkatyyliä". Ja harjaantumattomalla tekniikalla tulee kuokittua tasaisemmallakin maalla.

Mutta käytettävästä luistelutyylistä riippumatta vapaa hiihtotapa kuormittanee suurempia lihasryhmiä kuin perinteinen. Joskus taannoin, kun vapaa tyyli tuli muotiin kuntohiihtäjienkin parissa, varoiteltiin jopa että sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksista kärsivien ei kannattaisi käyttää sitä ylävartaloon kohdistuvien rasitusten vuoksi. En tiedä, ovatko suositukset nykyään lieventyneet.

 
3:25 ip. , Blogger Markku kirjoitti...

Hiihdän molemmilla vähän riippuen voitelun onnistumisesta. Tasaisilla latuosuuksilla etenen usein pelkällä tasatyönnöllä. Ja kyllä, luisteluni on kuokkimista, koska en osaa sen tekniikkaa kovin hyvin. Sinänsä se ei haittaa, koska suuri energiankulutus on yleensä suotavaa.

 
8:29 ip. , Blogger Matti kirjoitti...

Olen kuullut, että luistelu ei olisi pitkän päälle kauhean hyvä jaloille (polville?), mutta ehkä ongelmat koskevat urheilijoita, eivät harrastajia.

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu