perjantaina, maaliskuuta 25, 2005

Kävin tänään iltapäivällä hiihtämässä Suolijärven ympäri. Lämpötila oli +7C. Huipussaan lämpötila oli +9C. Latupohja ja ladut olivat muuten ihan hyvässä kunnossa paitsi että kuusenneulasia ja muuta roskaa oli melko paljon. Lumi oli sulanut suurelta osin järven jäältä ja laajat vesilammikot peittivät jäätä. Jäälle ei taida viitsiä enää mennä. Todennäköisesti menen vielä tänä viikonloppuna toistekin hiihtämään. Metsäladut näyttivät huonokuntoisilta.

torstaina, maaliskuuta 24, 2005

Peter Elk kritisoi Mikko Yrjönsuuren talouskasvun tarpeellisuuden kyseenalaistavaa yleisönostokirjoitusta Helsingin Sanomissa. Peter kirjoittaa:
Kehottaisin Yrjönsuurta kääntämään katseensa aikaan, jolloin talouskasvu edellisen kerran hiipui, nimittäin 90-luvun alkupuolelle. Työttömyys hipoi 20 prosenttia ja töissä käyvät onnekkaatkin kärvistelivät työpaikoillaan, kun koskaan ei tiennyt kuka seuraavaksi sai lähteä. Helsingin yliopiston opiskelijamäärä kohosi useilla tuhansilla, kun opiskelijat työttömyyden pelossa venyttivät vuositolkulla opintojaan. Oliko se kenties onnea?
Tämä on aivan totta. Suurin ongelma nolla- tai negatiivisessa kasvussa on toimeentulovaikeuksien kasautuminen pitkäaikaistyöttömille ja muille taloudellisesti vähempiosaisille. Negatiivinen talouskasvu muistuttaa Vaarman Jarin keksimää Ryöstö -peliä, jossa jaetaan kierros kierrokselta pienenevää kakkua. Se on aika vastenmielinen peli. Negatiivisen kasvun aikoina vallitsee armoton pudotuspelin henki.

Peter jatkaa:
Talouskasvua tarvitaan pitämään yllä väestön materiaalista hyvinvointia, jolle muut, sinänsä ylevämmät onnellisuuden muodot voivat perustua. Mielekkäistä ihmissuhteista, palkitsevasta työstä, perheestä ja harrastuksista nauttiminen voi kaikessa täysipainoisuudessaan olla mahdollisia ainoastaan, jos on ruokaa pöydässä ja elämä ei ole pelkkää materiaalisista resursseista taistelua.
Tuo väite on virheellinen. Talouskasvua ei fyysisesti tarvita ylläpitämään väestön taloudellista toimeentuloa, joka jo nykyisellä tasolla on länsimaissa erittäin korkea. Suurin nolla- tai (maltillisen) negatiivisen talouskasvun haittapuoli (lyhyellä aikavälillä) on, että se kärjistää tulonjako-ongelmia.

keskiviikkona, maaliskuuta 23, 2005

Seuraavassa vihabloggausta joitakin Tampereen liikennelaitoksen bussikuskeja kohtaan. Olin tänä aamuna matkalla töihin. Jäin kello 9.08 Etelä-Hervannasta lähteneestä bussista numero 30 pois poliisilaitoksen kohdalla. Koska minulla oli kiire Hatanpäälle menevään bussiin numero 7, joka lähtee tien toiselta puolelta, siirryin bussin editse ylittämään tietä (tiedän, iso virhe minulta). Samanaikaisesti kuljettaja painoi kaasua kiihdyttäen minusta 2 metrin päässä olutta bussia. Katsoessani kuljettajaa, huomasin, että hän oli huomannut minut. Siitä huolimatta hän jatkoi kaasuttamista. Jouduin väistämään tien puolelle enkä ehtinyt rauhassa katsoa tuleeko vasemmalta puolelta auto. Toinen tapaus: Seisoin linja-autoaseman kohdalla odottamassa bussia. Toinen bussi tuli. Seisoin liian lähellä jalkakäytävän reunaa. Peili ohitti pääni noin 15 cm päästä. (Taas oma vikani.) Kuljettaja tuli pysäkille erittäin kovaa vauhtia ja pysähtyi vasta viiden metrin päässä minusta väistämättä lainkaan, ikäänkuin häntä ei olisi lainkaan kiinnostanut törmääkö hän pysäkillä odottavaan matkustajaan vai ei. Sanoin vakavalla äänenpainolla kuljettajalle, että hänen olisi pitänyt varoa ja samaan hengenvetoon tietysti tunnustin oman edehtykseni. Kuljettaja hymyili huolettomasti ja sanoi, "ettei huomannut". Kummassakin tapauksessa kertoessani tilannetta muille pysäkillä olleille, he totesivat havainneensa samanlaisia asenteita TKL:n bussikuskeilla yleensäkin.

Minkälaista paskasakkia TKL nykyään joutuu palkkaamaan? Jos asia minusta riippuisi, antaisin vakavan kirjallisen varoituksen toiseksimainitulle kuljettajalle. Ensimmäiselle antaisin välittömästi potkut.

maanantaina, maaliskuuta 21, 2005

Tulipa tässä mietittyä sellaista juttua, että kuinkahan monta insinööriä, tiedemiestä ja muuta ammatti-ihmistä tarvittaisiin autiolla saarella, että pystyttäisiin rakentamaan aivan täysin alusta alkaen Mercedes-Benz -merkkinen henkilöauto vuosimallia 2005. Rakentajilla olisi käytössään auton täydelliset rakennuspiirustukset ja riittävästi nopeita internet-yhteyksiä kirjastona. Aivan täysin alusta alkaen tarkoittaa, että olisi aloitettava kaivostoiminta edellyttävistä geologisista tutkimuksista. Saarella tietysti olisi kaikki tarvittavat malmit ja energiaresurssit olemassa. Riittäisikö kymmenen tuhatta tarkoin valittua henkilöä? Paljonko tarvittaisiin aikaa? Riittäisikö 20 vuotta? Mitä lukijat arvelevat?