keskiviikkona, huhtikuuta 20, 2005

John Adams:
But in the post-oil era, perhaps the role of the car will not be entirely diminished. I can foresee the automobile being used in a variety of capacities, from providing camouflage and shelter, to being ridden down hill on the hunt, or even catapulted directly at herds in order to kill them. The possibilities are endless.

tiistaina, huhtikuuta 19, 2005

Tamperelaisessa oli maanantaina juttu kaupungin liikennelaitoksen matkustajamäärän rajusta laskusta. Kuluvan vuoden alkupuolella joka 14. matkustaja on alkanut käyttää bussin asemesta muita kulkuneuvoja. TKL:n mukaan kato johtuu henkilöautojen määrän kasvusta. TKL:n toimitusjohtajan mukaan käytettyjen tuontiautojen buumi nostaa autokantaa ja lisää sellaisten perheiden määrää, joilla on enemmän kuin yksi auto. Trendi on pitkäaikainen. TKL:n matkustajamäärä on lähes puolittunut 20 vuodessa.

Ei tuohon ja Tampereen alueella käynnissä ja suunnitteilla oleviin suuriin tiehankkeisiin - Rajasalmen sillan laajennus nelikaistaiseksi ja läntinen ohitustie -voi muuta sanoa kuin että päättäjät ja kansalaiset ovat traagisen huonosti perillä sellaisten investointien kannattavuudesta. Tieinvestoinnit nimittäin tehdään vuosikymmeniksi eteenpäin. Siksi niitä tehdessä pitäisi olla jonkinlainen käsitys niiden kannattavuudesta myös tulevaisuudessa. Valitettavasti öljyn ja maakaasuun maailmanlaajuisten tuotantokapasiteettien kääntyminen laskuun todennäköisesti tekevät seuraavan 30 vuoden kuluessa yksityisautoilusta niin kallista, ettei yksityisautoilun ole syytä uskoa ainakaan kasvavan. Tuskinpa edes Fischer-Tropsch -konversio hiilestä synteettiseen öljyyn riittää pitämään polttoaineiden hintoja riittävän alhaalla, jotta yksityisautoilu voi välttyä supistumiselta. Laajamittaisesti sitä on toisen maailmansodan jälkeen sovellettu vain Etelä-Afrikassa, joka oli YK:n öljysaarrossa apartheidin takia.

maanantaina, huhtikuuta 18, 2005

Eilen katsottiin televisiosta painin EM-kisoja. Vaimoni vertasi painijoita koppakuoriaisiin.