torstaina, toukokuuta 12, 2005

Alle viikko sitten Tampereella ja monessa muussa kaupungissa järjestettiin suuri mielenosoitus kannabiksen laillistamisen puolesta. Voitte varmaan helposti kuvitella minkälainen habitus suurimmalla osalla mielenosoittajista oli. Mietin, että jos minä olisin ihan vakavissani ajamassa kannabiksen laillistamista ja järjestämässä koko valtakunnan kattavaa mielenosoitusta laillistamisen puolesta, niin varmasti käskisin kenttäväen siistiytyä oikein kunnolla. Aivan varmasti useimmat ohikulkijat ajattelivat jotain sellaista, että "siinä ne risuparrat taas menevät, menisi tuokin tuosta parturiin, onpas väki rumissa ja epäsiisteissä vaatteissa". Reaktio olisi varmasti ollut aivan toisenlainen, jos mielenosoittajat olisivat pukeutuneet joka äidin toivevävyjen lailla: lyhyt siisti kampaus, metalliroju pois naamasta roikkumasta, tumpit pois huulesta käryämästä, selkä suoraksi ja välinpitämätön yhteiskunnanvastainen ilme pois naamalta.

maanantaina, toukokuuta 09, 2005

Suomen ankara auto- ja polttoaineverotus on hieno asia syistä, joita tuskin on tarpeen kerrata. Mutta parantamisen varaa vielä on. Autoveroa voisi mielestäni uudistaa siten, että veroprosentti olisi yhdistetyn kulutuksen funktio. Kaikkein polttoainetaloudellisimpien autojen verokohtelua voisi ehkä jopa hieman keventää nykyisestä ja pahimpien tuhlurien verokohtelua ankaroittaa huomattavasti. Veroprosenttikäyrän voisi sovittaa siten, jonkin kiintopisteen jälkeen, jossa veroprosentti on nykyinen 130, esimerkiksi yhdistetty kulutus 7.0l/100km, veroprosentti kasvaisi eksponentiaalisesti - vaikkapa kaksinkertaistuen jokaista 3.0l/100km yhdistetyn EU-kulutuksen nousua kohti. Vastaavasti veroprosentti voisi puolittua jokaista 3.0l/100km yhdistetyn EU-kulutuksen laskua kohti.

Tässä vielä pari linkkiä erityisen polttoainetaloudellisiin autoihin:

Audi A2 TDI 1.2 : yhdistetty EU-kulutus 3.2l/100km

Volkswagen Lupo 3L TDI 1.2: yhdistetty EU-kulutus 3.0l/100km.

Molemmat kevyitä autoja moottorinaan kolmisylinteriset iskutilavuudeltaan 1.2 litraiset turbodieselit. Tehoa on kilogrammaa kohti aivan riittävästi. Audi A2 on aika kallis. VW Lupoa ei Suomesta taida edes saada, mutta Saksasta sellaisen varmasti saa. Jos auto on pakko ostaa, niin tuollainen polttoainepihi malli on kaikkein järkevin ratkaisu.