torstaina, kesäkuuta 30, 2005

Nojapyörät ovat kiehtovia. Nojapyörä tarkoittaa polkupyörää, jossa ajoasento on taaksepäin nojaava ja jossa polkimet on siirretty vastaavasti eteenpäin. Nojapyörät ovat aerodynaamisesti ylivertaisia tavalliseen pystypyörään verrattuna, koska matalassa ajoasennossa poikkipinta-alaa on vähemmän. Ilmanvastus on tärkein polkupyörän liikettä vastustava voima. Esimerkiksi nopeudella 25 km/h 90% vastuksesta on ilmanvastusta. Ajomukavuudenkin sanotaan olevan nojapyörässä parempi kuin pystypyörässä, koska istuin tukee koko selkää eikä paino ole vain istuinluilla, kuten pystypyörässä. Toinen syy suurempaan ajomukavuuteen on niskan luonnollinen asento verrattuna kovan ajonopeuden edellyttämään etukenoon asentoon vauhdikkaaseen ajoon tarkoitetuissa pystypyörissä. Kolmas ajomukavuutta parantava tekijä on, että ranteisiin ei kohdistu ylimääräistä rasitusta, kuten käytettäessä matalalla olevaa tankoa pystypyörässä.

Nojapyöriä on kaksi-, kolmi- ja (harvoja) nelipyöräisiä malleja. Lyhytrunkoisia kaksipyöräisiä jotkut ovat sanoneet vaikeammiksi ajettaviksi kuin pitkärunkoisia. Kolmipyöräiset ovat kaksipyöräisiä stabiilimpia ja mahdollistavat vielä kaksipyöräistä matalamman istuimen sijoittelun. Nojapyörien turvallisuutta pystypyörään verrattuna vastaan ja puolesta on esitetty monia argumentteja. Nojapyörien turvallisuutta vastaan puhuu ajoasennon mataluus ja siksi huonompi havaittavuus. Nojapyörien turvallisuuden puolesta puhuu ajajan luontevampi pään asento kovassakin nopeudessa ja nojapyörän taipumus kiinnittää erikoisuutensa takia huomiota liikenteessä. Havaittavuutta on mahdollista parantaa viirien ja ledien avulla. Lisäksi kaatuminen nojapyörällä on matalamman ajoasennon takia turvallisempaa kuin pystypyörällä.

Nojapyörien yleistymistä ehkäisee niiden kalleus pystypyöriin verrattuna. Halvimmat sarjatuotetut nojapyörät maksavat noin 800 dollarista yläspäin. Kalleimmista sarjavalmistetuista kolmipyöristä saa maksaa tuhansia dollareita tai euroja.

Itselläni on pari viikkoa vanha hybridipystypyörä. Se on aivan riittävän mukava ja nopea kaupunkiajoon. Mutta maantieajoon pääasiassa retkikäytössä tekisi mieleni kyllä joskus hankkia kolmipyöräinen nojapyörä, johon voi asentaa katteen aerodynamiikkaa parantamaan ja suojaamaan sateelta.